De Lamborghini Espada is gebouwd tussen 1968 en 1978 en zou zeer succesvol zijn voor het Italiaanse merk in die jaren met 1.217 geproduceerde exemplaren. De grand tourer met ruimte voor vier personen werd voor het eerst gepresenteerd op de Autosalon van Genève en moest het gat opvullen tussen de 400GT en de Miura. De naam Espada was afkomstig van de Portugese benaming voor het woord zwaard wat weer refereerde aan de zwaarden die gebruikt werden door de stierenvechters. Het ontwerp was van de hand van Marcello Gandini die voor Bertone werkte.
Oorspronkelijk was de Espada uitgerust met een 4.0 liter V12 motor die 325pk leverde, feitelijk een licht gemodificeerd blok uit de Miura en Islero. Daarnaast beschikte de Espada over volledig onafhankelijke vering en schijfremmen rondom. Ondanks dat Lamborghini één van de eerste producenten was die een automaat koppelde aan een sterke V12 werden de meeste Espada’s verkocht met een handbak. Gedurende de tien productiejaren werden er diverse wijzigingen doorgevoerd te duiden van de Serie 1 tot en met de Serie 3. De grootste wijzigingen zaten in het interieur die per serie drastisch werd aangepakt, daarnaast werd elke serie weer een beetje krachtiger.
Filmpje!
HET AANBOD
Deze Lamborghini Espada werd nieuw geleverd in Italië in 1970 en wordt nu te koop aangeboden in Duitsland. De Espada is een model uit de tweede serie en heeft de fabriek verlaten in een zeldzame goudmetallic kleur. Daarna verdween de auto naar de USA en keerde ongeveer 7 jaar geleden weer terug naar Europa waarbij de laatste registratie in Oostenrijk was. Daar is de auto van een nieuwe laklaag voorzien, echter zouden er nog wel wat werkzaamheden in zitten volgens de verkoper voordat deze weer helemaal perfect is. Wij blijven elke keer weer gefascineerd kijken naar de extreme lijnen van deze praktische Lambo. de prijs van dit exemplaar is € 145.000.
Deel hieronder je mening over deze Lamborghini!