De Lancia Stratos HF werd in 1971 voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld tijdens de Turijn Motor Show, het opmerkelijke ontwerp was van de hand van de Italiaanse meester Bertone. Het meest in het oog springende was de raamindeling wat zorgde voor een uitstekend zicht op de weg terwijl er naar achteren nauwelijks zicht was. Dat laatste was ook niet nodig aangezien de Stratos iedereen achter zich zou laten in de rallysport. Nadat men in 1972 en 1973 als test deelnam aan diverse races werd besloten minimaal 500 exemplaren te produceren voor homologatie. Omdat de regels ten aanzien van het minimale productieaantal in 1976 wijzigde bleef de teller uiteindelijk steken op 492 exemplaren.
Achter de voorstoelen lag de middenmotor van de Ferrari Dino V6 die 192pk leverde, dat zorgde voor indrukwekkende prestaties met o.a. een topsnelheid van 232km/u. De raceversies leverden minimaal 280pk, wanneer er een turbo op werd geschroefd wist men er zelfs tot 560pk uit te halen, al bleek de atmosferische versie veel meer betrouwbaar. Het optreden van de Stratos imponeerde door de titel van het World Rally Championship op zijn naam te schrijven in 1974, 1975 en 1976. Ook daarna bleef de Stratos competitief, zelfs in 1981 werd er nog een overwinning behaald in de rally van Corsica als onderdeel van het wereldkampioenschap.
Zowel in 2005 als in 2010 werden er pogingen ondernomen om de rallylegende nieuw leven in te blazen zonder steun van Lancia zelf. De plannen bleken helaas niet levensvatbaar.
Filmpje!
HET AANBOD
Deze Lancia Stratos HF Stradale, dus een straatversie, met bodynummer 445 is nieuw geleverd in Italië in oktober 1975 in een schitterende eigentijdse blauwe kleur en wordt nu te koop aangeboden door veilinghuis RM-Auctions/Sotheby’s. De eerste eigenaar was Paolo Neri uit Livorno die de auto na een jaar alweer verkocht aan een stadsgenoot. Deze tweede eigenaar was verstandiger en besloot er wat langer van te genieten. Begin 1983 deed hij de Stratos toch van de hand, kreeg al snel spijt en besloot de auto weer terug te kopen in december datzelfde jaar. 11 jaar later werd de Lancia alsnog verkocht aan de huidige eigenaar.
Nu, na 20 jaar jaar in bezit te zijn geweest van dezelfde eigenaar komt de Stratos weer beschikbaar voor een nieuwe trotse eigenaar. De verkoper omschrijft de matching-numbers rallylegende als uiterst origineel en deze zou in een uitstekende staat verkeren. Over de verwachte opbrengst doet het veilinghuis nog geen uitspraak, deze zal spoedig volgen. Hoe lekker zou het zijn om af en toe deze beauty de sporen te geven en je een echte rallyheld te voelen?
Deel hieronder je mening over deze Lancia Stratos!