De Mercedes 280 SE Coupé (W111) verscheen samen met de Cabriolet in 1967 voor het eerst op de weg en bleef tot 1971 in productie. Onder de majestueuze motorkap lag een zescilinder in lijn motor met brandstofinjectie die 160pk leverde. Het bekende automagazine Road & Track beschreef de auto als volgt “one of the best-looking body designs to come from any German concern.” With its beautiful design and exceptional proportion, this series became an instant classic”. En daar is geen woord aan gelogen!
Qua passieve veiligheid was de W111 een ware pionier, zo waren in het interieur de scherpe uitstekende delen bekleed, zodat bij een ongeval letsel zou worden voorkomen, de klinken om de deur te openen staken niet meer uit en het was de eerste auto met een veiligheidsstuur om het speereffect te voorkomen. Daarnaast werd voor het eerst een veilligheidskooi met geïntegreerde kreukelzone toegepast, naar een ontwerp van Béla Barényi. Het laatste, en tevens topmodel, kwam in augustus 1969 op de markt, de 280SE 3.5 met een gloednieuwe 3.499 cc V8 motor met 200pk en een topsnelheid van 210 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 in 9,5 seconden. Om het grote V8 blok te kunnen plaatsen werd o.a. de grille verbreed.
De coupé-variant werd het meeste verkocht, totaal 3.797 stuks zijn er gebouwd. Slechts 1.390 klanten verkozen de Cabriolet boven de Coupé wat leidt tot astronomische prijzen voor de open versie vandaag de dag.
HET AANBOD
Deze Mercedes-Benz 280 SE 3.5 Coupe uit 1970 met 25.748km op de teller in Sandbeige wordt te koop aangeboden in Duitsland via Mobile.de. De auto is nieuw geleverd in Frankrijk en is volgens de verkoper goed onderhouden, de historie is goed gedocumenteerd. Voor die tijd zit de Benz zeer ruim in de opties met o.a. airconditioning, elektrische ramen, getint glas en een verwarmbaar achterruit. De prijs is een stevige € 110.000.
Deel hieronder je mening over deze Benz!
Comments are closed.