De Aston Martin DB2 stond aan de wieg van alles waar Aston Martin vandaag de dag voor staat. Industrialist David Brown redde Aston Martin na de tweede wereldoorlog en introduceerde in 1948 de 2-liter Sports met een viercilinder motor. Slechts veertien kopers heeft hij kunnen vinden voor dit model. Met de komst van de DB2 in 1949 veranderde alles.
Met een geheel nieuwe motor, een doorontwikkeling van de Bentley Lagonda twin-cam zescilinder verpakt in één van de meest elegante handgemaakte aluminium ontwerpen ooit had David Brown een zeer begeerlijke auto neergezet. Het was ook het eerste model dat over de, heden ten dage voor Aston Martin kenmerkende, grille beschikte. De 2922cc zescilinder motor met dubbele SU-carburateurs was gekoppeld aan een handgeschakelde vierversnellingsbak.
Succesvolle verkoop van sportwagens was in die tijd met name afhankelijk van de sportieve successen op het circuit. Daarom zette Aston Martin drie auto’s in 1950 in bij de 24-uurs race van Le Mans. Twee daarvan eindigde 5e en 6e overall en 1e en 2e in hun klasse. Aston Martin adverteerde dan ook met de slogan “win on Sunday, sell on Monday”. Het feit dat formule 1 coureurs Phil Hill en Briggs Cunningham op dat moment DB2 rijders waren droeg ook bij aan de verkoopaantallen.
Het model dat volgde op de Aston Martin DB2 was de DB2/4 waarbij de “4” verwees naar de aanwezigheid van twee extra opklapbare zitplaatsen achterin de auto. In 1957 stond de teller op 1.175 verkochte DB2 en DB2/4 modellen toen de meeste verfijnde versie uit de range, de DB2 Mark III, zijn opwachting maakte. Van die laatste versie zijn er tot en met 1959 totaal 551 exemplaren verkocht. Uiterlijk onderscheidde de Mark III zich met name door het veel modernere interieur. Voor het eerst kwam de vorm van de grille terug in het ontwerp van de dashboard.
Deze Aston Martin DB2/4 Mark III in groene lak met beige interieur is nieuw geleverd aan ene heer Robert C. Grark in Los Angeles via Dealer Satori die de auto volgens de documentatie op 9 oktober 1957 in ontvangst nam. Satori had de auto eerst een jaar als voorraad voordat deze werd geleverd op 2 december 1958. Opvallend is dat het één van de weinig geleverde links gestuurde exemplaren is. In 1979 veranderde de auto van eigenaar die de auto vervolgens tot 1988 in eigendom had en gedurende deze periode slechts 2.000 mile heeft gereden. In 1988 kwam de DB2/4 Mark III in handen van ene heer Hart die de auto een lange tijd in bezit heeft gehad tot 2006. Toen werd de auto verkocht aan de laatste eigenaar in België voordat deze in bezit kwam van de handelaar in klassieke auto’s die hem nu te koop aanbiedt. Voordat deze te koop werd aangeboden heeft de huidige verkoper de auto geheel laten restaureren door een Nederlandse specialist zonder enige beperking in kosten. Het resultaat is verbluffend! De auto lijkt wel in nieuwstaat. Volgens de verkoper is de auto technisch perfect en rijdt fantastisch. De vraagprijs is € 255.000. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.
Geef hieronder je mening over deze auto!