De Lotus Elan werd in 1962 voor het eerst geintroduceerd en was zowel als roadster als coupe (fixed head coupe alias FHC) leverbaar. Het model diende als opvolger van de Elite die niet zo’n beste reputatie had qua betrouwbaarheid. Het gedachtegoed van Colin Chapman, de directeur van Lotus, was om auto’s te bouwen met zo min mogelijk gewicht en zoveel mogelijk vermogen. Deze formule zou nog lang voortleven in de latere Lotus modellen en wordt vandaag de dag altijd nog bij Lotus toegepast. De Elan kwam helemaal tegemoet aan deze wens met een gewicht van 680kg en een krachtige 1.558cc door Lotus aangepaste viercilinder motor van Ford. Deze Lotus-Ford motor zou later in vele racewagens gebruikt worden.
Het bijzondere van de Elan was de combinatie van het stalen chassis en de polyester body. Alle wielen werden van schijfremmen voorzien en de onafhankelijke vering was zijn tijd op dat moment ver vooruit. In 1967 werd de Elan +2 geintroduceerd. De aanpassingen zaten met name in de langere wielbasis en de aanwezigheid van twee kleine zittingen achterin. De Elan zou tot 1975 in productie blijven. Men zegt dat er ongeveer 1.200 Elans wereldwijd zijn overgebleven. Daardoor heeft het model de status van gewilde klassieker bereikt.
HET AANBOD
Deze Lotus Elan +2 S130 JPS Team Lotus uit 1972 wordt te koop aangeboden in Duitsland. De Lotus is oorspronkelijk nieuw geleverd in Oostenrijk, de John Player Special Edition werd destijds gebouwd door Lotus om de successen in de Formule 1 in 1972 te vieren. We twijfelen echter of dit een originele JPS betreft aangezien het dak en het interieur verschilt van het origineel. In 1983 werd de auto aan een Duitse verzameling toegevoegd, de huidige eigenaar kocht deze in 2005 met kilometerstand 60.000. Na de aankoop in 2005 is de auto zeer omvangrijk aangepakt en voorzien van een nieuwe laklaag. De prijs van deze unieke Lotus is € 37.500.
Deel hieronder je mening over deze Lotus!