De Aston Martin Lagonda is gebouwd tussen 1974 en 1990 met een totaal van 645 exemplaren. In de jaren ’70 verkeerde Aston Martin in zwaar weer dus zocht men naar oplossingen om meer vet op de botten te krijgen. Tot nu toe had men enkel 2 + 2 sportwagens gebouwd, de Lagonda was hun eerste vierdeurs sedan. Zodra de controversieel vormgegeven Lagonda voor het eerst werd gepresenteerd ontving men honderden aanbetalingen van geïnteresseerden en leek de financiële situatie te keren voor Aston Martin.
Onder de kap lag een V8 motor gekoppeld aan een automatische drieversnellingsbak. Traditioneel werd de Lagonda met de hand gebouwd waardoor het tevens één van de duurste sedans ter wereld bleek. Qua prijs kon de Lagonda vergeleken worden met de Rolls-Royce Silver Spirit/Silver Spur and Bentley Mulsanne. Het was tevens de eerste auto met een digitaal instrumentenpaneel wat overigens ook voor de nodige technische problemen zorgde.
Het controversiële ontwerp leidde tot de verkiezing tot één van de lelijkste auto’s van de laatste 50 jaar door Bloomberg Businessweek. Time Magazine verkoos de Lagonda tot één van de 50 slechtste auto’s ooit vanwege de vele problemen met de elektronica, al met al droeg dit niet bij aan het verkoopsucces waar men op hoopte.
Ondanks alle negatieve publiciteit is het niet te ontkennen dat we hier met één van de meest bijzondere auto’s uit de geschiedenis te maken hebben.
HET AANBOD
Deze rechts gestuurde Aston Martin Lagonda en felblauwe metallic links gestuurde Aston Martin Lagonda, beide uit 1984, worden te koop aangeboden door veilinghuis Bonhams op Classic Driver. De eerste verkeert in geheel originele niet gerestaureerde staat met een extreem lage tellerstand van 1.632 miles, de tweede is op enkele punten aangepakt en heeft een eveneens lage tellerstand van 28.500 miles. De verwachte opbrengst ligt tussen de ruim € 42.000 en € 105.000.
Deel hieronder je mening over deze bijzondere Astons!