Er zijn nog maar weinig exemplaren van deze chique Brit die de tand des tijds hebben doorstaan. Dankzij een tip van Mark werden wij gewezen op deze geheel originele uitvoering die te koop staat bij The Gallery in Brummen. De Rover 3500 was het topmodel van de P6 serie, deze werd geproduceerd van 1963 tot 1977. Vlak na de introductie werd het model meteen Auto Van Het Jaar in 1964, daarmee werd Rover de eerste winnaar van deze titel. Naast de 3500 werd er ook een 2000 en 2200 geleverd, de benaming was afgeleid van de motorinhoud.
De P6 was zijn tijd vooruit door de Dion vering aan de achterzijde, schijfremmen rondom en volledig gesynchroniseerde versnellingsbak. De Dion vering zorgde ervoor dat de wielen altijd zowel verticaal als parallel de body van de auto volgende onder belasting. Ook beschikte de P6 over vooruitstrevende veiligheidsvoorzieningen als veiligheidsriemen rondom en speciaal op veiligheid ontworpen interieur.
Daarnaast staat de auto ook bekend om zijn minder fraaie eigenschappen. Zo is de kofferbak beperkt door de constructie van de carrosserie en de plaatsing van de accu achterin. Zo ontstond ook het idee bij Rover om het reservewiel optioneel te verplaatsen bovenop de kofferbak. Maar ook de ontwikkeling van de eerste run-flat banden kwam hieruit voort.
Rover zag met het plaatsen van de 3528cc V8 van Buick de kans om de P6 te onderscheiden van de belangrijkste concurrenten zoals de Triumph 2000. Ze kochten daarom de rechten op deze motor en voerden de nodige verbeteringen door. Na de introductie in april 1968 werd de 3500 meteen een verkoophit en de motor zou maar liefst meer dan drie decennia dienst doen in allerlei, met name Britse, auto’s in doorontwikkelde vorm. De 3500 bereikte met de lichtgewicht V8 een topsnelheid van 185 km/u en bereikte de 100 km/u in 10,5 seconden. Dat zijn tijden wat een gemiddelde diesel vandaag de dag al haalt. Echter voor die tijd waren de prestaties fenomenaal.
De prachtige Rover 3500 P6 V8 Automaat in dit item wordt in Nederland te koop aangeboden en is origineel geleverd in Zwitserland in 1969. Bijzonder is de lichtbruine kleur. In al die jaren heeft de auto slechts 116.000 km afgelegd. Volgende de verkoper verkeert de Rover in een perfecte en absoluut originele conditie. Het interieur is in zwart leer uitgevoerd en zou er nog zeer netjes uit zien met minimale gebruikssporen. Ook technisch verkeert de auto in perfecte staat en rijdt hij perfect. Met een prijs van € 12.950 (excl. afleverkosten) en het overige aanbod in Europa aanschouwende, uitgaande van een links gestuurde uitvoering, lijkt de prijs/kwaliteitsverhouding erg goed. HIER
Geef hieronder je mening over deze auto!
De schrijver had de tijd kunnen nemen om een fatsoenlijk artikel te schrijven..