De Lotus Elan werd in 1962 voor het eerst geintroduceerd en was zowel als roadster als coupe (fixed head coupe alias FHC) leverbaar. Het model diende als opvolger van de Elite die niet zo’n beste reputatie had qua betrouwbaarheid. Het gedachtegoed van Colin Chapman, de directeur van Lotus, was om auto’s te bouwen met zo min mogelijk gewicht en zoveel mogelijk vermogen. Deze formule zou nog lang voortleven in de latere Lotus modellen en wordt vandaag de dag altijd nog bij Lotus toegepast. De Elan kwam helemaal tegemoet aan deze wens met een gewicht van 680kg en een krachtige 1.558cc door Lotus aangepaste viercilinder motor van Ford. Deze Lotus-Ford motor zou later in vele racewagens gebruikt worden.
Het bijzondere van de Elan was de combinatie van het stalen chassis en de polyester body. Alle wielen werden van schijfremmen voorzien en de onafhankelijke vering was zijn tijd op dat moment ver vooruit.
Chapman was in eerste instantie niet geïnteresseerd om te gaan racen met de Elan, hij was te druk met zijn activiteiten in de Formule 1 met de Lotus 25. Echter een aantal private teams wisten met lichte aanpassingen zeer competitief te zijn op de circuits waarop Chapman besloot de 26R, met de “R” van Racing te bouwen. Ongeveer 97 stuks zouden er gebouwd zijn van deze lichtgewicht sporter. Destijds domineerde de 26R op de circuits en nog steeds zijn het zeer dominante aanwezigen tijdens historische races.
De Elan zou tot 1975 in productie blijven. Men zegt dat er ongeveer 1.200 Elans wereldwijd zijn overgebleven. Daardoor heeft het model de status van gewilde klassieker bereikt.
HET AANBOD
Deze Lotus Elan 26R uit 1964 wordt te koop aangeboden in Duitsland door Jan B. Lühn. Helaas beschrijft de verkoper niet uitvoerig de historie, echter geeft hij wel aan dat de Elan over een begerenswaardige gedocumenteerde historie beschikt en pas net de omvangrijke restauratie is afgerond. De 26R is FIA goedgekeurd waardoor je toegang hebt tot de belangrijke historische races. Wij zien het al helemaal voor ons! De prijs is helaas op aanvraag. Met dank aan Daniel voor de tip.
Deel hieronder je mening over deze Lotus!