De Plymouth Superbird is een zwaar gemodificeerde versie van de Plymouth Roadrunner en moest als opvolger van de Dodge Charger Daytona succesvol worden in de NASCAR races in 1970. Die Charger was de eerste Amerikaanse auto die in de windtunnel ontworpen was met behulp van computertechniek, de Superbird was daarvan de overtreffende trap en de focus op aerodynamica verklaart meteen de enorme vleugel aan de achterzijde. De wiskundige formule die ten grondslag lag aan de vorm en formaat van die vleugel zou maar liefst dertig jaar strikt geheim blijven. Al klapte een ingenieur die aan het project gewerkt heeft na zijn pensionering dat de hoogte van de vleugel enkel voortkwam uit het feit dat zo de kofferbak makkelijker te openen was, de waarheid zal ergens in het midden liggen.
Om deel te mogen nemen in de NASCAR was levering van een straatversie vereist, in dit geval moesten er minimaal 1.920 stuks voor het publiek beschikbaar komen voor homologatie. Er waren drie verschillende motoren leverbaar, een 426 Hemi V8 met 425pk, een 440 Super Commando met vier carburateurs die 375pk leverde en een versie met zes carburateurs met een vermogen van 390pk. Echter door strengere emissie-eisen, hoge verzekeringspremies en het uitbannen van de aerodynamische races door NASCAR bleef 1970 het enige productiejaar. Er gaan diverse verhalen over het exact aantal geproduceerde exemplaren waarvan een genoemde oplage van 1.935 stuks het meest betrouwbaar is, daarvan zouden er vandaag de dag nog zo’n 1.000 van bewaard zijn gebleven.
HET AANBOD
Deze Plymouth Roadrunner Superbird is in 1996 uit de USA geïmporteerd en wordt nu te koop aangeboden in Duitsland. De auto is daarna geheel opnieuw opgebouwd en in 2013 afgerond en bevindt zich in een top staat. Deze zeldzame Amerikaanse muscle car wordt aangeboden voor € 189.000. Zie HIER voor de advertentie op Mobile.de.
Deel hieronder je mening over deze Plymouth!