Begin jaren ’90 wilde Mazda de nieuwste generatie 323 succesvol inzetten in de rallysport, op dat moment beschikte men al over de 323 1.8 GTX Turbo met een geblazen viercilinder die 166pk leverde. Tevens beschikte deze versie al over vierwielaandrijving, echter was dat nog niet voldoende voor homologatie in de rallysport. In 1992 werd daarom de 323 GT-R 4WD geboren met grotere remschijven, een steviger onderstel en een sterkere motor met 185pk, daarmee sprintte de GT-R van 0 naar 100 in 7,1 seconden en bereikte deze een topsnelheid van 210 km/u. Ondanks zijn super sportieve uiterlijk was de GT-R zeer rijk uitgerust met o.a. ABS, een zonnedak, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, airco, elektrische ramen en met leer en Alcantara beklede kuipstoelen. Zo’n 2.200 stuks zouden er gebouwd zijn waardoor het een zeldzame occasion is.
HET AANBOD
Deze witte Mazda 323 GT-R uit 1993 met 141.000km op de teller wordt te koop aangeboden in Duitsland. De auto wordt aangeboden door de tweede eigenaar die deze zeven jaar in bezit heeft gehad. Er zouden hier en daar wat kleine krasjes zijn, echter geen roest. De prijs van deze stoere Mazda is een onderhandelbare € 8.000. Zie HIER voor de advertentie op Autoscout24.nl.
Deel hieronder je mening over deze Mazda!
Ondergewaardeerde superauto, inderdaad 2200 stuks als GTR, 300 als GTA-E (210 pk) voor Japanse graffelrally.
185 pk was de output voor de verkoop. De gehele motor was ontworpen voor de groep A, met een simpele ingreep d.w.z. 3″ downpipe, uitlaat en een Front Mount Intercooler haalde ik over de 300 pk.
Het grote nadeel is de schaarsheid, 10 jaar geleden nog redelijk eenvoudig te vinden, anno 2016 zou ik er niet aan beginnen.
De versnellingsbak dient tussen de 20000-40000 km opnieuw gelagerd te worden. Deze bakken zijn niet meer te vinden en Mazda rekent werkelijk de hoofdprijs.
Ook de carrosserie is niet gelijk aan de GTX of standaard 323BG, bij schade heb je een uitdaging.
Mijn advies : koop er twee, een voor donor.