De Porsche 944 S2 verscheen in modeljaar 1988-1989 en vertegenwoordigd samen met de Turbo het beste wat de 944-serie heeft voortgebracht. Nu Porsches flink is de lift zitten qua waarde, vooral de 911 boekt record na record, is het te verwachten dat de focus komt te liggen bij de liefhebbers van de fabrikant uit Stuttgart bij de modellen die tot nu toe onderbelicht zijn gebleven. De 944 heeft altijd in de schaduw moeten staan van de legendarische 911. Wij zien echter een stroming ontstaan die het kleine broertje van de Elfer weet te waarderen waardoor we stellig van mening zijn dat dit het moment is om te kopen. Waarom?
1. Het is een uitstekende belegging: zoals gezegd zijn de oudere modellen van de 911, met uitzondering van de 996, ongelofelijk duur geworden met andere modellen als de 968 en de 914 in zijn kielzog. Wanneer we de prijsontwikkeling van de 944 bekijken valt op dat de prijzen in Duitsland elke maand steviger lijken te worden, en dan met name de S2 waar nog nauwelijks nette volledig originele exemplaren te vinden zijn die bovendien goed gedocumenteerde zijn en bij voorkeur en een kilometerstand onder de 200.000km laten zien. En dan nog zijn ze op dit moment met deze criteria nog goed betaalbaar met prijzen tussen de € 10.000 en € 20.000. Het lijkt erop dat de markt van Porsche-liefhebbers verschuift naar dit model wat alleen maar kan betekenen dat de prijzen blijven stijgen de komende jaren.
2. Het is een tijdloos ontwerp: de S2 kenmerkt zich door de afgeronde afwijkende voorspoiler die hij deelt met de krachtigere Turbo, ook kent deze laatste serie van de 944 het vernieuwde interieur dat maar niet echt aan veroudering onderhevig lijkt te zijn. Het is wel een beetje “love it or hate it”, wij vinden echter dat het ontwerp de tand des tijds uitstekend heeft doorstaan.
3. Superieure bouwkwaliteit: in de 944 S2 zijn alle kinderziektes die voorkwamen in zijn voorgangers wel uitgehaald. Daarnaast beschikt de 944 over een verzinkte carrosserie waardoor de roestduivel een onbekende is voor deze Porsche, mocht er wel roest aanwezig zijn duidt dit vaak op een schadeverleden. Als het gaat om betrouwbaarheid voert Porsche al jarenlang diverse lijstjes aan wanneer het gaat om auto’s van respectabele leeftijd en kilometerstanden van meer dan 300.000 zie je dan ook regelmatig.
4. Prestaties: onder de kap ligt een 2.990cc liter viercilinder motor waar zo’n beetje alles aan was vernieuwd en tevens werd gebruikt als basis voor de opvolger, de Porsche 968. Het is een zeer fijn blok door zijn hoge koppel die dankzij de 16-kleppen ook nog eens bereid is flink toeren te draaien. Cijfers? 211pk, 280Nm bij 4.100 toeren en een topsnelheid van 240 km/u! Niet alleen de motor was nieuw, ook monteerden de Duitsers grote vier-zuiger remklauwen van aluminium, een verbeterde wielophanging, nieuw uitlaatsysteem en luchttunnels voor het koelen van de remmen. Maar waar de 944 echt in uit blinkt is de perfecte 50/50 gewichtsverhouding, iets waar een 911 jaloers op kan zijn.
5. Het is een Porsche: dat houdt in dat de 944 uit steen gehouwen lijkt te zijn en ook na vele jaren, mits goed bereden en onderhouden, geen krimp geeft. Bovendien is de 944 praktisch voor dagelijks gebruik. Goedkoop in onderhoud is het model niet, ook bij de instapper ben je aan de beurt wanneer er onderdelen aangeschaft moeten worden. Maar wat we eigenlijk willen zeggen is: je moet ooit eens in je leven een Porsche bezitten, dan is de 944 S2 nu een uitgelezen kans met een beperkt budget. Nu aanschaffen voor het te laat is dus!
Deel hieronder je mening over dit artikel!
Comments are closed.